КОРИГУВАННЯ ПОТУЖНОСТІ ДВИГУНІВ ОБ’ЄКТІВ-АНАЛОГІВ ПІД ЧАС ОЦІНЮВАННЯ ВАРТОСТІ МОТОРНОЇ ЯХТИ
DOI:
https://doi.org/10.37025/1992-4437/2024-42-2-38Ключові слова:
адміралтейський коефіцієнт, число Фруда, довжина, кубічний модуль, потужність головного двигуна, швидкість ходу, матеріал корпусу, заміна матеріалу корпусуАнотація
Використання порівняльного підходу для оцінювання вартості
моторних яхт передбачає наявність об’єктів-аналогів до об’єкта
дослідження. Об’єкти-аналоги за характеристиками зазвичай
відрізняються від об’єкта дослідження. Постає необхідність
у коригуванні вартості об’єктів-аналогів, зважаючи на різницю
в характеристиках з об’єктом дослідження. Вартість об’єктів-
аналогів залежить зокрема й від потужності, а тим самим
і вартості головних двигунів об’єктів-аналогів. Тому проблема
коригування потужності двигунів об’єктів-аналогів під час
оцінювання вартості моторної яхти є актуальною. Мета
дослідження полягає в розробленні методичних рекомендацій
із практичного використання статистичних закономірностей,
притаманних моторним яхтам, для коригування потужності й,
відповідно, вартості головного двигуна моторної яхти-аналога
щодо параметрів яхти, яка є об’єктом дослідження, і досягається
через використання адміралтейського коефіцієнта. Методичні
рекомендації щодо коригування вартості та потужності головних
двигунів моторних яхт-аналогів реалізуються варіантним методом
залежно від набору відомих характеристик об’єктів-аналогів
і суттєвості розбіжності характеристик об’єктів-аналогів із
характеристиками об’єкта дослідження. У дослідженні крім
загальнонаукових методів пізнання – порівняння, аналізу та
синтезу використано статистичні методи оброблення даних
і метод оцінювання потужності головних двигунів яхти із
застосуванням адміралтейського коефіцієнта. Як основний
результат дослідження надано рекомендації до коригування
потужності головних двигунів моторних яхт, що обирають
як аналоги для оцінювання вартості об’єкта дослідження.
Рекомендації побудовані на підставі оброблення статистичними
методами характеристик нових моторних яхт, які пропонують
для продажу. Подано думку обчислювати статистичні
характеристики моторних яхт залежно від габаритних розмірів
яхти та кубічного модуля, розрахованого за габаритними
розмірами моторної яхти, оскільки для грошової оцінки моторної
яхти, коли обирають яхту – аналог об’єкта дослідження,
найчастіше відомі габаритні розміри яхти ніж довжина та
ширина по ватерлінії. На підставі того що для моторних яхт
автори статті статистично довели надійну залежність між
водотоннажністю яхти та кубічним модулем, обрано замість
водотоннажності кубічний модуль яхти. Коригування потужності
головних двигунів моторної яхти здійснюється з використанням
адміралтейського коефіцієнта, розрахування якого має певні
особливості. Для адміралтейського коефіцієнта запропоновано
статистичну залежність від максимальної швидкості ходу моторної
яхти, кубічного модуля яхти, умовного числа Фруда та матеріалу
корпусу. Для коригування потужності головних двигунів моторної
яхти використовується запропоноване авторами умовне число
Фруда, обчислене залежно від габаритної довжини яхти.
Розглянуто низку ситуативних варіантів коригування потужності
головних двигунів моторної яхти залежно від наявності специфікації
для суден-аналогів. Наукова новизна отриманих результатів полягає
в удосконаленні пропорційного методу коригування потужності
головних двигунів і вартості суден-аналогів через використання
адміралтейського коефіцієнта. Уперше запропоновано для
оцінювання вартості моторних яхт використовувати кубічний
модуль та умовне число Фруда, розраховані за габаритними
характеристиками моторних яхт. Запропоновані методичні
рекомендації щодо коригування потужності головних двигунів
моторної яхти можуть бути корисними для експертів, які
здійснюють оцінювання моторних яхт порівняльним підходом.