ОСОБЛИВОСТІ СУДОВОЇ ТОВАРОЗНАВЧОЇ ЕКСПЕРТИЗИ ШКІЛЬНИХ МЕБЛІВ

ПОВІДОМЛЕННЯ 2 ТОВАРОЗНАВЧА ХАРАКТЕРИСТИКА МЕБЛІВ ДЛЯ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ ПРИ ВИКОНАННІ СУДОВОЇ ТОВАРОЗНАВЧОЇ ЕКСПЕРТИЗИ

Автор(и)

  • М. С. Беднарчук Львівський науково-дослідний експертно-криміналістичний центр МВС України, м. Львів
  • Я. І. Заяць Львівський торговельно-економічний університет, м. Львів
  • С. М. Долинський Львівський науково-дослідний експертно-криміналістичний центр МВС України, м. Львів
  • О. Д. Яровий Львівський науково-дослідний експертно-криміналістичний центр МВС України, м. Львів

DOI:

https://doi.org/10.37025/1992-4437/2023-39-1-100

Ключові слова:

судова товарознавча експертиза, меблі для Нової української школи, меблі для Нової української школи як об’єкти дослідження в судовій товарознавчій експертизі, споживні властивості меблів для Нової української школи, номенклатура та числові значення споживних властивостей, ідентифікація меблів

Анотація

Мета статті полягає в науковому обґрунтуванні та формуванні
номенклатури і змісту товарознавчих характеристик
найпоширеніших у практиці судової товарознавчої експертизи
видів меблів для Нової української школи. Методологія. Достовірність
отриманих результатів і висновків цього теоретичного дослідження
забезпечено використанням комплексу загальнонаукових (аналіз
і синтез, індукція і дедукція, аналогія і моделювання, абстрагування
і конкретизація, системний аналіз) і спеціальних методів пізнання
(мислений експеримент, ідеалізація, формалізація, узагальнення,
конвергенція). Наукова новизна. Уперше у вітчизняній судовій
товарознавчій експертизі: науково обґрунтовано та сформовано
перелік товарознавчих характеристик найпоширеніших у практиці
судової товарознавчої експертизи видів меблів для Нової української
школи та числові значення показників споживних властивостей
цих меблів, які можуть бути встановлені органолептично; наведено
приклад характеристики споживних властивостей меблів для Нової
української школи судовим експертом-товарознавцем, що сприятиме
забезпеченню максимально можливого ступеня повноти експертного
дослідження та вирішенню актуального науково-практичного завдання
зі встановлення відповідності фактично наявних у закладах освіти
меблів для НУШ чинним стандартизованим вимогам до цієї продукції
меблевого виробництва. Висновки. Результатами науково-пошукових
робіт та узагальнення практичного досвіду діяльності Львівського
НДЕКЦ МВС України доведено, що розв’язанню актуальної науково-
теоретичної і практичної проблеми товарознавчого дослідження
меблів для Нової української школи судовими експертами сприяє
науково обґрунтований перелік та числові значення найбільш
поширених у практиці судової товарознавчої експертизи видів меблів
для Нової української школи. Водночас запропоновано здійснювати
ідентифікацію меблів як об’єкта дослідження у товарознавчій
експертизі та віднесення цього об’єкта до класифікаційних категорій
із використанням ключових принципів теоретичного товарознавства,
відповідно до яких: ідентифікація товару здійснюється на рівні базової
товарознавчої категорії – вид товару, а віднесення до класифікаційних
категорій – на базі основних ознак товарознавчої класифікації меблів.
Констатовано, що найбільш раціональним і досконалим джерелом
обґрунтування номенклатури (переліку) та числових значень
показників споживних властивостей меблів для Нової української
школи доцільно вважати чинні в Україні міжнародні та національні
стандарти на окремі групи меблів. Засвідчено, що принциповою
особливістю встановлення відповідності досліджуваних меблів
для Нової української школи вимогам чинних державних стандартів
є те, що судовий експерт-товарознавець може здійснювати
зазначене дослідження винятково за внесеними в ці
нормативні документи показниками (параметрами) основних
груп споживних властивостей (функціональних, ергономічних,
безпечності користування), які можуть бути встановлені
стандартизованим органолептичним і вимірювальним методами
дослідження. Виокремлено номенклатуру та вимоги чинних
нормативно-правових і нормативних документів до числових
значень показників споживних властивостей меблів для Нової
української школи: тип, варіант і ростова група меблевого виробу;
маркування; функціональні розміри (висота, ширина й довжина
робочої площини стола й сидіння стільця; висота, ширина
й глибина простору для ніг; горизонтальність кришки столу
й пристосування для встановлення її горизонтально
й під кутом; висота ніші столу; висота нижнього краю спинки
над сидінням стільця; кут нахилу сидіння і спинки стільця),
вимоги до ергономічності та надійності (оброблення кутів
стільниці й стільця; форма, колір і блиск робочої поверхні столу;
наявність пристроїв для запобігання пошкодженню й забрудненню
підлоги; наявність у стільниці антисколіозного вирізу та задньої
стінки столу; поперечний переріз матеріалу каркаса). Запропоновано
джерела інформації, які дозволяють при виконанні судової
товарознавчої експертизи меблів для Нової української школи
отримати науково обґрунтовані дані про основні споживні
властивості об’єктів дослідження, які визначають відповідність
цих товарів чинним стандартам і умовам тендерної документації,
та доведено, що в такий спосіб поглиблюються методичні,
нормативно-правові та практичні питання судової експертизи,
які сприяють розвитку інформаційної бази судової експертизи,
оскільки органічно поєднують спеціальні знання судового
експерта (у вигляді результатів органолептичного дослідження
наданих об’єктів дослідження), з одного боку, та вимоги
державних стандартів України, товарознавчої літератури
та наданих ініціатором матеріалів – із другого. З використанням
такого підходу подано приклад характеристики споживних
властивостей меблів для Нової української школи судовим
експертом-товарознавцем.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Downloads

Опубліковано

2023-07-17

Як цитувати

Беднарчук, М. С., Заяць, Я. І., Долинський, С. М., & Яровий, О. Д. . (2023). ОСОБЛИВОСТІ СУДОВОЇ ТОВАРОЗНАВЧОЇ ЕКСПЕРТИЗИ ШКІЛЬНИХ МЕБЛІВ: ПОВІДОМЛЕННЯ 2 ТОВАРОЗНАВЧА ХАРАКТЕРИСТИКА МЕБЛІВ ДЛЯ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ ПРИ ВИКОНАННІ СУДОВОЇ ТОВАРОЗНАВЧОЇ ЕКСПЕРТИЗИ. Криміналістичний вісник, 39(1), 100–115. https://doi.org/10.37025/1992-4437/2023-39-1-100

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ ДОСЛІДЖЕННЯ РЕЧОВИХ ДОКАЗІВ