ОСОБЛИВОСТІ СУДОВОЇ ТОВАРОЗНАВЧОЇ ЕКСПЕРТИЗИ ШКІЛЬНИХ МЕБЛІВ. ПОВІДОМЛЕННЯ 1 ТОВАРОЗНАВЧІ ВИМОГИ ДО МЕБЛІВ ДЛЯ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ, НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА ТА НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ ДЛЯ ЇХ ДОСЛІДЖЕННЯ СУДОВИМ ЕКСПЕРТОМ
DOI:
https://doi.org/10.37025/1992-4437/2022-38-2-87Ключові слова:
Нова українська школа, меблі для Нової української школи, вимоги до меблів, товарознавчі вимоги до меблів для Нової української школи, нормативно-правові та нормативні документи, судова товарознавча експертиза, судова товарознавча експертиза шкільних меблівАнотація
Мета статті полягає в науковому обґрунтуванні й формуванні нормативно-правової бази та переліку нормативних документів, які дозволять забезпечити максимально можливий ступінь повноти експертного дослідження та вирішити актуальне науково-практичне завдання зі встановлення відповідності фактично наявних у закладах освіти меблів для Нової української школи чинним вимогам до цієї продукції меблевого
виробництва. Методологія. Достовірність отриманих результатів і висновків цього дослідження забезпечено використанням комплексу загальнонаукових (аналіз і синтез, індукція і дедукція, аналогія і моделювання, абстрагування і конкретизація, системний аналіз) та спеціальних методів пізнання (мислений експеримент, ідеалізація, формалізація, узагальнення, конвергенція). Наукова новизна. Уперше у вітчизняній судовій товарознавчій експертизі: сформульовано загальні вимоги до основних споживних властивостей меблів для Нової української школи, які забезпечують задоволення потреб реформи освіти в Україні; сформовано науково обґрунтовану номенклатуру нормативних документів, необхідних судовому експертові для проведення повного дослідження та надання об’єктивного висновку про відповідність стандартизованих показників споживних властивостей меблів для Нової української школи вимогам, передбаченим чинними державними стандартами України. Висновки. Результатами науково-дослідних і пошукових робіт та узагальнення практичного досвіду діяльності Львівського НДЕКЦ МВС доведено, що науково-теоретична і практична проблема товарознавчого дослідження меблів для Нової української школи потребує невідкладного розв’язання. Водночас констатовано, що розвідку в цьому напрямі здійснено у три етапи. На першому акцентовано увагу на розкритті товарознавчих особливостей меблів для Нової української школи; аналізуванні чинних в Україні нормативних документів на меблі для Нової української школи і формуванні нормативно-правової та нормативної бази дослідження. Другим і третім етапами передбачено розроблення загальних положень (понятійний апарат, класифікація, товарознавча характеристика тощо) та установлення відповідності меблів для
Нової української школи вимогам чинних державних стандартів України – їх результати висвітлюватимуться окремими повідомленнями. Виокремлено товарознавчі характеристики меблів для Нової української школи, серед яких основні: функціональність і комфортність; відповідність антропометрії, фізіології і психології школярів, а також комплексу предметів Нової української школи як освітнього середовища; виготовлення
на уніфікованій базі; екологічність; надійність, довговічність, ремонтопридатність. Водночас розкрито особливості дослідження відповідності меблів для Нової української школи чинним вимогам, що полягають у формуванні номенклатури нормативно-правових і нормативних документів, які потрібно використати, складаючи висновок судового експерта, і які у висновку судового експерта зазначаються як інформаційні джерела, використані під час експертизи. Утім, для встановлення відповідності досліджуваних меблів для Нової української школи чинним вимогам судовому експертові-товарознавцю необхідно сформувати чотири умовні групи джерел інформації та відповідні документи (загальнотеоретичні, нормативно-правові, нормативні та надані ініціатором). Запропоновано перелік нормативно-правових і нормативних документів для встановлення судовим експертом-товарознавцем відповідності столів і стільців для Нової української школи чинним вимогам: ДСТУ 3993-2000. Товарознавство. Терміни та визначення; ДСТУ 2080-92. Продукція меблевого виробництва. Терміни та визначення; «Товарознавство. Непродовольчі товари: меблі» (підручник); «Судово-товарознавча експертиза меблевих виробів» (методичний посібник); Методичні рекомендації щодо організації освітнього простору Нової української школи; Вимоги до шкільних меблів для Нової української школи; Єдиний закупівельний словник. ДК 021:2015; ДСТУ ГОСТ 16371:2016. Меблі. Загальні технічні умови; ДСТУ ГОСТ 22046:2004. Меблі для навчальних закладів. Загальні технічні умови; ГОСТ 11015-93 (ISO 5970-79). Столы ученические. Типы и функциональные размеры; ГОСТ 11016-93 (ISO 5970-79). Стулья ученические. Типы и функциональные размеры; специфікація до тендерної документації (надана ініціатором). Крім того, слід наголосити, що отримані результати дослідження поглиблюють методичні, нормативно-правові та практичні питання судової експертизи, які сприяють розвитку інформаційної бази судової експертизи через широке використання державних стандартів України.